Duurzaam eten – Mind food for the future

minder verspillen

Volgens een studie van de Vlaamse overheid verspilt een Vlaams huishouden gemiddeld 1,7 kg voedsel per week of 88 kg per jaar. Fruit, brood en banket en koffie en thee worden het meest weggegooid. De volgende tips kunnen je helpen minder te verspillen:

  • organisatie: zorg voor opgeruimde en overzichtelijke kasten en koelkast zodat je weet wat je nog in huis hebt.
  • voorbereiding: maak een boodschappenlijstje zodat je niet meer koopt dan nodig.
  • bewaar voedingsmiddelen op de juiste manier.
  • plan een ‘restjesdag’ waarop je niet gebruikte groenten in (maaltijd)soep of curry verwerkt, fruitsalade maakt…

Er bestaan ook heel wat facebookgroepen en apps zoals “too good to go” die om te voorkomen dat voedsel weggegooid wordt

Minder plastic

Verpakkingsvrije winkels zorgen ervoor dat we minder plastic etc. nodig hebben en er dus minder plastic etc. in de natuur terechtkomt. Ook in de supermarkt kun je groenten en fruit zonder verpakking kopen om vervuiling tegen te gaan.


De functie van verpakkingen is, naast marketing, het langer goed houden van producten. Als je verpakkingsvrije voedingsmiddelen koopt zorg er dan zeker voor dat je ze thuis goed opbergt zodat ze niet bederven (en je ze weg moet gooien), koop om dezelfde reden niet te veel in één keer.

Plant-based

Minder dierlijke producten eten is goed voor het milieu en als je het op de juiste manier aanpakt ook voor je gezondheid. Hieronder een overzicht van plant-based eetpatronen

flexitarisch

= minstens 1 dag per week geen vlees, vleeswaren, gevogelte of vis

supplementen: vitamine D (voor iedereen in België (boven 40°noorderbreedte) van september tot en met maart: 10-20µg per dag.

vegetarisch

= Geen vlees en vis, wel zuivel en/of eieren

supplementen: afhankelijk van hoeveel en welke dierlijke producten je nog eet en bloedwaarden: vitamine B12, ijzer (enkel bij tekort! De kans op een tekort is hoger bij vrouwen voor de menopauze), vitamine D2/3

veganistisch

= Geen dierlijke producten

supplementen: vitamine B12, omega 3, vitamine D2 (want D3 komt uit schapenwol), jodium. Afhankelijk van eetpatroon en bloedwaarden: ijzer, calcium, zink

Vegan Health – evidence-based nutrient recommendations

Eva vzw (recepten)