HEALTHY AGEING – Voeding tijdens en na de menopauze

Healthy ageing – Voeding tijdens en na de menopauze

Bij het opstellen van een advies hou ik altijd rekening met uw individuele situatie, wensen en voorkeuren. Er zijn enkele eetpatronen die nuttig zijn gebleken in bepaalde gevallen: het DASH-dieet (voor hypertensie), het mediterrane eetpatroon (voor hoge cholesterol) en het MIND-dieet (beschermt mogelijk tegen alzheimer en werd ontwikkeld voor het behoud van gezonde hersenen). Deze eetwijzen worden, samen met uw huidige eetpatroon, als basis gebruikt voor het opstellen van een aangepast schema.

Voor je begint

Recente bloedwaarden zijn nuttig zodat we op termijn het effect van het dieet kunnen nagaan. Daarnaast is het nuttig om al wat inzicht te hebben in je eigen eetgewoontes. Een eetdagboek kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

Wat is het verschil tussen MIND, DASH en mediterraan dieet?

Deze drie eetpatronen hebben veel gemeenschappelijk maar er zijn ook enkele verschillen. Wel hebben ze alle drie positieve effecten op de gezondheid en welke versie je precies toepast is afhankelijk van jouw specifieke doelen en voorkeuren.

DASH

  • 27% vet, 6% verzadigd vet
  • Geen nadruk op vette vis
  • Nadruk op onverzadigde vetzuren
  • Nadruk op zoutreductie

Mediterraan eetpatroon

  • 35% vet, max 10% verzadigd vet
  • Nadruk op vette vis
  • Nadruk op olijfolie
  • Geen nadruk op zoutreductie

Meer groenten, fruit, noten, volkoren graanproducten en peulvruchten

Magere vleessoorten, gevogelte en magere zuivelproducten

Geen of beperkt gebruik van alcoholische dranken (rode wijn)

Mind

Focus op specifieke voedingsmiddelen die cognitieve achteruitgang zouden kunnen verminderen door positieve effecten op de hersenfunctie bijvoorbeeld bessen, groene bladgroenten, rode wijn.

Kan ik afvallen met deze diëten?

Aangezien er veel groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen, fruit op het menu staan  en “lege calorieën” uit snoepgoed en snacks beperkt worden, zijn deze diëten heel geschikt om mee af te vallen. Om af te vallen is het ook belangrijk eetgewoontes te veranderen die tot overgewicht geleid hebben.

Hoe verloopt de begeleiding?

Dit is afhankelijk van uw kennis, motivatie en doelen. Als diëtiste help ik u een gezonde leefstijl te ontwikkelen die past bij uw specifieke behoeften. Na een eerste consultatie stel ik een advies op dat we tijdens de tweede consultatie samen overlopen en verfijnen. Daarna kan opvolging ingepland worden, meestal is dit in het begin elke maand en na verloop van tijd één keer om de twee of drie maanden. U bepaalt zelf hoe lang de opvolging duurt.